donderdag 1 december 2011

De Britisch school of Tenerife

18-november-2011

Er is alweer een dag achter de rug in Tenerife. Inmiddels zijn we al 4 dagen in Tenerife waarvan 3 in de haven met allemaal mooie zeilboten. Zo liggen we bijvoorbeeld naast een viermaster waar Russische mariniers worden opgeleid. De Sedov is een van de grootste tallships van de wereld. De kapitein heeft geregeld dat wij daar aan boord zijn geweest om te kijken en zij bij ons. Ook heb ik veel nieuwe mensen leren kennen. Donderdag gingen wij namelijk naar de British School of Tenerife. Daar hebben wij samen met een klas geluncht, gevolleybald en heel veel gekletst. Vrijdag is dezelfde klas bij ons aan boord geweest om samen een stukje te gaan zeilen. Het was super gezellig en er zijn dan ook meerdere afspraken om samen iets te gaan doen, zo gaat er een groepje naar het strand om met hen te surfen.

Ik heb veel overeenkomsten gezien tussen mijn school en de British School maar er waren ook zeker verschillen. Er moesten bijvoorbeeld veel kinderen een uniform dragen. Ik denk dat een uniform handig is zodat iedereen gelijk is en niemand gepest word om hoe hij of zij eruit ziet. Maar na een gesprek met een leerling bleek dat de examenklas geen uniform hoeft en dat er nog steeds heel veel op het uiterlijk word gelet. Op mijn school zijn er veel oordelen over het uiterlijk van leerlingen en dragen er veel mensen bepaalde merken om er bij te horen. Ik zelf ben niet zo van de merkjes en vind het dan ook erg jammer dat het voor sommigen onmogelijk is om vrienden te worden met bepaalde mensen puur door de vooroordelen naar aanleiding van je uiterlijk. Aan boord word er niet zoveel op je uiterlijk gelet omdat daar simpelweg te weinig tijd voor is en omdat er niet zoveel ruimte voor kleren, make-up etc is.
Ik vond de school er niet zo leuk uitzien het leek net een gevangenis maar ook dat was een vooroordeel. Toen ik er wat langer rond liep bleek iedereen heel aardig. De docenten waren ook aardig maar wel strenger dan de meeste docenten in Nederland.
In Nederland heeft iedereen Engels maar hier blijkbaar niet want dit was een Britsh School omdat er Engelse les wordt gegeven. Op de talen na waren de schoolvakken hetzelfde met normale uren en voor iedere vak een docent. Wat nog wel een verschil was waren de pauzes, zei eten namelijk op school en nemen daar dan ook meer tijd voor. Kortom er zijn verschillen met mijn school maar niet hele grote en ook niet zo veel.

Ik vond de uitwisseling met een Spaanse school erg leuk en ik weet nu ook dat er niet zo veel verschil is met een Nederlandse school. De afgelopen week heb ik ook veel Spaans geleerd omdat ik het gewoon spreek ook al is het niet helemaal correct. Ik ben veel vrijer geworden in Spaans spreken en ik vind het nog leuk ook.
Wat ik wel inspirerend vond waren de school uniformen, alleen jammer dat het idee niet zo goed uitgevoerd werd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten